Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo (ICAO) 7. októbra oznámila, že dospela k dohode o dosiahnutí nulových emisií uhlíka v leteckej doprave do roku 2050. Na jej 41. zhromaždení v Montreale sa zúčastnili zástupcovia 193 členských krajín a schválili „historickú dohodu“ o kolektívnom dlhodobom cieli zameranom na zníženie emisií uhlíka do roku 2050 na nulu. Len štyri členské krajiny ICAO vyjadrili voči uvedenému cieľu „určité výhrady“.
Letecká doprava je pritom zodpovedná len zhruba za tri percentá celosvetových emisií oxidu uhličitého a dosiahnutie nulových emisií uhlíka do roku 2050 si podľa odhadov leteckých spoločností vyžiada investície vo výške približne 1,5 miliardy dolárov. Dodajme, že celkom iste ich zaplatia pasažieri.
Neviem, či sa doteraz niekto vážne zaoberal elektromobilitou v letectve, no batériové (prípadne solárne) monštrum asi transatlantických letov schopné nebude. Pravdepodobne ani v tom prípade, že pôjde o obrovský klzák využívajúci na časti trasy tzv. dýzové prúdenie (jet stream). Je však možné, že sa po roku 2050 opäť vrátime k vzducholodiam s vrtuľovými elektromotormi a so solárnymi článkami na celom povrchu.
Spomínaná „ekologická“ aktivita Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo celkom iste súvisí s emisiami oxidu uhličitého, ktorými sa už niekoľko rokov argumentuje v najrôznejších súvislostiach. Na jednu by som rád upozornil – zaujímali by ma množstvá zlopovestného sódovkového plynu, ktoré sa od 24. februára dodnes uvoľnili do ovzdušia na Ukrajine. S ohľadom na to, by som „zeleným“ na celom svete odporúčal, aby aspoň v rámci NATO začali požadovať direktívne zavedenie bezuhlíkovej munície a aby rozpútali kampaň za povinné bojové nasadzovanie nízkoemisných tankových a motorizovaných jednotiek a elektroletectva vo všetkých armádach.
A hneď – nie po roku 2050!
Presne. Ja sa už od čias Grétky čudujem, že ... ...
"...a dosiahnutie nulových emisií uhlíka... ...
Celá debata | RSS tejto debaty