Založ si blog

Uhlíkovou neutralitou za mier!

Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo (ICAO) 7. októbra oznámila, že dospela k dohode o dosiahnutí nulových emisií uhlíka v leteckej doprave do roku 2050. Na jej 41. zhromaždení v Montreale sa zúčastnili zástupcovia 193 členských krajín a schválili „historickú dohodu“ o kolektívnom dlhodobom cieli zameranom na zníženie emisií uhlíka do roku 2050 na nulu. Len štyri členské krajiny ICAO vyjadrili voči uvedenému cieľu „určité výhrady“. 

Letecká doprava je pritom zodpovedná len zhruba za tri percentá celosvetových emisií oxidu uhličitého a  dosiahnutie nulových emisií uhlíka do roku 2050 si podľa odhadov leteckých spoločností vyžiada investície vo výške približne 1,5 miliardy dolárov. Dodajme, že celkom iste ich zaplatia pasažieri.

Neviem, či sa doteraz niekto vážne zaoberal elektromobilitou v letectve, no batériové (prípadne solárne) monštrum asi transatlantických letov schopné nebude. Pravdepodobne ani v tom prípade, že pôjde o obrovský klzák využívajúci na časti trasy tzv. dýzové prúdenie (jet stream). Je však možné, že sa po roku 2050 opäť vrátime k vzducholodiam s vrtuľovými elektromotormi a so solárnymi článkami na celom povrchu.

Spomínaná „ekologická“ aktivita Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo celkom iste súvisí s emisiami oxidu uhličitého, ktorými sa už niekoľko rokov argumentuje v najrôznejších súvislostiach. Na jednu by som rád upozornil – zaujímali by ma množstvá zlopovestného sódovkového plynu, ktoré sa od 24. februára dodnes uvoľnili do ovzdušia na Ukrajine. S ohľadom na to, by som „zeleným“ na celom svete odporúčal, aby aspoň v rámci NATO začali požadovať direktívne zavedenie bezuhlíkovej munície a aby rozpútali kampaň za povinné bojové nasadzovanie nízkoemisných tankových a motorizovaných jednotiek a elektroletectva vo všetkých armádach.

A hneď – nie po roku 2050!    

Permanentný festival šialencov IV.

02.03.2023

O tom, že slovenskí matadori dokážu vymyslieť aj nemysliteľné, netreba nikoho presviedčať. „Tipéri“ môžu so záujmom sledovať, či na prerazenie politického dna postačí bager, alebo bude musieť vypuknúť politické tsunami. Odvolanie vlády by v normálnom štáte bolo závažným popudom na urýchlené riešenie takéhoto netradičného stavu. Výsledkom by zväčša bolo [...]

Permanentny festival šialencov III.

20.02.2023

Rozumná časť ľudstva už najmenej päťdesiat rokov chápe, že ochrana a tvorba životného prostredia je nanajvýš dôležitá vec. No zároveň chápe, že environmentálne problémy nemôžu byť nadradená nad čokoľvek ostatné a „dobro“ planéty sa nemôže stať posvätným grálom smerujúcim ku zničeniu ľudí samotných. Ochranárske ciele (ak nechcú byť likvidačnou [...]

Permanentný festival šialencov II.

16.02.2023

Súčasná slovenská realita dennodenne poskytuje dostatok námetov na zamyslenie, vymykajúcich sa bežnému chápaniu obyčajných ľudí (nie tých z OĽaNO). Niekoľko príkladov: Pôvodne bola aj pani prezidentka prívrženkyňou skoršieho termínu volieb, následne však usúdila, že s ohľadom na realitu dokáže žiť so septembrom. Takže aj jej zásluhou pôjdeme k urnám v [...]

Gare du Nord / Železničná stanica /

Vlaky vo Francúzsku majú stále meškanie, návrat do normálu sa čaká v pondelok

27.07.2024 13:47

Vlakové spojenia medzi Parížom a Nemeckom sa po podpaľačských útokoch podarilo obnoviť.

Orbán

Orbán: Pripravme sa na to, že Ukrajina sa nestane členom EÚ, ani NATO

27.07.2024 13:20

Maďarský premiér podotkol, že v rusko-ukrajinskej vojne majú obe strany brutálne straty, no napriek tomu sa nechcú dohodnúť.

Boris Susko, minister spravodlivosti

EK dala Suskovi mantinely. Odborníci: Je to štandardný postup, ktorý predchádza žalobe. Pellegrini mohol počkať

27.07.2024 12:00

Či bude nakoniec potrebná ďalšia novela, ukáže až čas. Minister Susko si plánuje výhrady s eurokomisiou vydiskutovať, mimoriadna schôdza podľa neho potrebná nebude.

tanker, filipíny, ropa

Hrozba environmentálnej katastrofy. Ropa z potopeného tankera uniká do Manilskej zátoky

27.07.2024 11:50

Ropná škvrna sa v Manilskej zátoke od štvrtka zväčšila viac ako trojnásobne a tiahne sa po dĺžke 12 až 14 kilometrov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 141
Celková čítanosť: 324819x
Priemerná čítanosť článkov: 2304x

Autor blogu

Kategórie